خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / معماري / آرشیو

ضرورت بازشناسی معماری اسلامی در ایران

رئيس پژوهشكده هنرهاي سنتي اسلامي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بايد معماري اسلامي در ايران را بازشناسي كنيم و پس از آن به ترويج اين معماري بپردازيم. عباس مقت

الهام و برداشت از مفاهيم بنيادي معماري ايران (1)

مقدمه ايران در مرز ميانه گرايش هاي شديد مذهبي و باورهاي تاريخي و فرهنگي و آييني از يك سوء و مختصات نظم پذيري وبريدن از هستي شناسي به شيوه كهن و روي آوري به معرفت شناس

بررسی فرم و مفهوم آن در معماری معاصر

شكل گيري فرم در معماري نه تنها از شرايط محيطي ،عملكردي، سازه، اقليم و .... متاثر است بلكه نظام ارزشي اعتقادات و ايده ها نيز از عوامل شكل دهنده ان محسوب مي شوند. فرم بيان

هنر ، معماری و اسلام

هنرهاي زيبا كه گفت كه در اسلام دين را با هنر سازگاري نيست؟ بر عكس، اين هر دو با يكديگر ملاقات مي‌كنند و آن هم در مسجد. خداي اسلام – الله تعالي- نه فقط رحيم و حكي

گذري بر سبك معماري مساجد تاريخي ايران

مسجد ومحراب اگر چه در آموزه‌هاي ديني داراي جايگاهي منحصراً معنوي نبوده ( به ويژه محراب كه اسم مكان از ريشه حرب است ) و بيشتر به عنوان پايگاهي براي پاسخگويي به غ

فرهنگ و معماری

«معماري» و «فرهنگ» واژه هايي آشنا براي همه اند. اين دو را بسيار شنيده ايم ؛ ولي معناي دقيقشان را شايد ندانيم و بويژه رابطه بين اين دو را. در اين مقاله به معر

نور ، رنگ و آب در معماری اسلامی

نور ، رنگ ، آب ، سه عنصر زيبايي شناسي معماري اسلامي اند. نور عمده ترين مشخصه معماري ايران است و نمادي از عقل الهي است . رنگ در انقطاب نور حاصل مي آيد و آب تصوير طبيعت ،

کعبه؛ نماد هنر و معماری اسلامی

كعبه يك متوازي السطوح است. قبل از ظهور اسلام تنها رسم جامه پردازي در حرم با پارچه هاي رنگارنگ بصري در اين قبله مسلمانان به چشم مي خورد. بعد از اسلام اما اين مكان ساده ن

گنبد سلطانیه تجلی و نماد هنر و معماری اسلامی ایران

زنجان - خبرگزاري مهر: بناي باشكوه قامت افراشته در دامن چمن تاريخي سلطانيه، عظيم ترين گنبد آجري جهان است كه استوار و مستحكم خودنمايي مي كند تا بار ديگر هنر و معماري اس

خانه | تماس | درباره ما |