خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / معماري / آرشیو

مقرنس‌ در بناهاي اسلامي (2)

اين قسمت يعني مقرنس در بناهاي اسلامي مورد بحث اساسي ما است زيرا اين عنصر تزييني در دوران اسلامي چه از لحاظ كثرت استعمال و چه از نظر تعداد مواد و چه از جهت وسعت عالم اسل

گنبد در معماری ایران بخش 1

وشش گنبد در ايران پييشنه اي ديرينه دارد . كمبود چوبهاي استوار و كشيده كه در حقيقت عنصر اصـلي پوشش تخت است ، سبب شده است كه پوشش سغ sagh و گنبد روايي پيدا كند و بخصوص در ده

اهمیت فضای خالی در هنرمعماری اسلامی

يكي از پيامد هاي ارتباط نزديك و عميق ميان اصول معنوي و متافيزيكي اسلام و هنر اسلامي در تمام جنبه هاي آن،و يكي از نتايج اصل متافيزيكي ” توحيد“،اهميت معنوي فضاي خ

پل خواجو

اين پل علاوه بر اينكه براي عبور و مرور قوافل و عابران ساخته شده بود براي تفرج و گردش مردم و پادشاه نيز مستعد بوده است. چنانچه از قصص الخاقاني نقل شده در سال (۱۰۶۰ ه.ق( كه

عناصر نورگیری در معماری سنتی

اين عناصر در معماري سنتي ايران از دو جهت مورد مطالعه قرار مي گيرند، گروه اول به عنوان كنترل كننده هاي نور مانند انواع سايه بان ها و دسته دوم نورگير ها.     گروه

هنر و معماری ایرانی (اسلامی) بخش 4

تزيين، محور مهم ديگري در تأثير هنر اسلامي بر هنر غرب است. در اين‌جا مراد ما از تزيين، صرفاً هنرهاي زينتي يا آرايه‌اي نيست بلكه تمامي هنرهايي است كه به نحوي با

بازارها قسمت دوم

عناصر و فضاهاي بازار راسته اصلي بازارهاي اصلي غالبا يه شكل خطي و در امتداد مهمترين راه و معبر شهري شكل مي گرفته است. به همين سبب مهمترين بخش و عنصر اصلي يك بازا

هنر و معماری ایرانی (اسلامی) بخش 3

با اين وجود خيره‌كنندگي اين آثار و نيز انصاف برخي محققان، نمونه‌ها و مستندات تاريخي روشني را از تأثير هنر و معماري اسلامي بر غرب همچنان كه «گاردنر» متذكر ش

بازار سنتي تبريز بزرگترين بازار مسقف جهان

ازار سنتي تبريز يكي از نمونه‌هاي منحصر به فرد از لحاظ معماري بوده و بزرگترين بازار مسقف جهان است. بازار تبريز خاطرات ناگفته فراواني در دل خود دارد و كوچه‌پس كوچه&

خانه | تماس | درباره ما |