خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / سينما و تلويزيون / آرشیو

رهبران جهان در مقام شخصیت‌های سینمایی

امروزه تلویزیون منبع اصلی کسب اطلاعات برای بسیاری از افراد است. اطلاعات مربوط به افراد، نه فقط در برنامه­های تلویزیونی، که در دیگر برنامه­ ها نیز عموما از طریقی باواسطه منتقل می‌شود.

مبانی سینما

كتاب مبانی سینما، نوشتة ویلیام فیلیپس و به ترجمۀ رحیم قاسمیان، برای بار نخست، در سال 1386 از سوی نشر ساقی، منتشر شده است. این كتاب، به گفتة مترجم آن، در واقع، بخش نخست از كتاب درآمدی بر فیلم[1]، منتشر شده در سال 1999 میلادی است.

چهارچوب‌های ما

وقتی می‌خواهیم دربارۀ شخصیت‌های یك قصه قضاوت كنیم، باید ببینیم آیا در چهارچوبی كه كارگردان خلق كرده است می‌گنجند یا خیر. نه این‌كه در فضایی انتزاعی دربارۀ آنها قضاوت كنیم.

نكته ها

آثار پژوهشی تولیدی مراکز گوناگون متصدی این امر در سازمان صدا و سیما، كمتر از آنچه لازم است مورد بهره بردای برنامه‌سازان قرار می‌گیرند. علت این امر را می‌توان در چند مسئله خلاصه کرد:

نیروهای خارق‌العاده؛ سرزنش رسانه‌ها

این ترجمه، گزینشی است از كتاب اسطوره شناسی تلویزیون (Television Mythologies)كه توسط انتشارات راتلج Routledge)) در سال های 1988 تا 1992 به چاپ های متعدد رسیده است. این كتاب توسط لن ماسترمان) Len (Masterman ویرایش گردیده است.

کارکردهای روایت در رسانه‌های جمعی

روایت‌ها به جهت بهره‌گیری از عناصر داستانی قدرت جذب بالایی دارند. از این‌ رو رسانه‌های جمعی به ویژه تلویزیون سعی دارند تا در قالب‌های مختلف برنامه‌ایِ خود حتی در برنامه‌های کوتاهی چون تیزرهای تبلیغاتی از عناصر داستانی استفاده کند.

مرزهای مبهم: دین و تلویزیون در ساعات پربیننده

معناداركردن زندگی در دنیایی پرشتاب و نامطمئن در حكم یك چالش است. در یك بررسی سراسری اخیر، تقریباً دوسوم (64%) از آمریكایی‌های بزرگسال شكایت داشتند از این‌كه «زندگی این روزها زیادی پیچیده است».

استلزاماتی برای سواد و اخلاقیات رسانه‌ای

شاید رسانه‌های جمعی مدرن و هم‌گرا، به­ ویژه تلویزیون و شبکة جهانی اینترنت در حال ترویج نوعی ارتباط شفاهی[2] جدید در برابر سواد الفبایی[3] سنتی باشند.

نوساختن معنای نظریة‌ فیلم از رهگذر فلسفة کانت

دانشجویان، نظریة فیلم را اغلب رشته‌ای مبهم، نامنسجم و غیرعملی می‌شمارند. این مقاله مدلل می‌کند که اگر نظریة فیلم با توجه به زیبایی‌شناسی فلسفی مدرن به ‌طور نظام‌مند ملاحظه شده بود ـ چنان‌که به ‌ندرت چنین ملاحظه شده است ـ امکان آموزش مؤثرتری برای آن وجود داشت.

خانه | تماس | درباره ما |