خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / سينما و تلويزيون / آرشیو

اسطوره های صهیونیستی

ظهر یك روز تابستانی مشغول نهار خوردن بودیم. تلویزیون روشن بود. شبكۀ تهران، فیلم روباتها[1] را به نمایش گذاشته بود. روباتِ ستارة فیلم، از خانواده­اش دور افتاده بود و برای نجات جان پدرش، به شهری دیگر رفته بود.

در بوتۀ نقد

برنامه‌سازی دینی در صداوسیما، دو سویه دارد؛ یكی رسانه و دیگری دین. در یك سو، اصحاب رسانه هستند و در سوی دیگر، رجال دین. هرگاه تلاشی برای برنامه‌سازی دینی شده، در كنار آن، بازار نقد و بررسی نیز داغ بوده است.

اهالی دهکدۀ جهانی، چشم‌چران‌های جهانی

سی سال پیش مارشال مک­لوهان تخیل عموم مردم را با نظریه‌های تیزبینانه و مختصر و مفید خود دربارۀ رسانه‌های جمعی تحت تاثیر قرار داد. چندین عبارت وی هم‌چنان مورد بحث قرار می‌گیرد.

دانشجویان اهل معنویت و رسانه‌های غیردینی

این رساله بینشی را دربارۀ درک این نکته عرضه می‌کند که چگونه پیام‌های رسانه‌ای و معنویت فردی می‌توانند با هم ترکیب شده و معانی یگانه و بی‌همتایی خلق کنند.

سینمای پست‌مدرن (بخش دوم)

با اضمحلال اندیشه خرمندانگی مركز ـ بنیادِ تاریخ، جهان ارتباطات همگانی به ‏سان مجموعه‏ای چندگانه از خرمندانگی‏های محلّی ـ اقلیت‏های اخلاقی، جنسی، دینی، فرهنگی و یا هنری ـ كه هركدام صدای خود را دارند، فَوران می‏كنند.

فن‌آوری رسانه؛ قدرت تحمیق یا روشنگری توده‌ها

اختراع، برادر نیاز است. سخن جامع، مختصر و زیبایی است؛ چرا که انسان موجودی نیازمند است و برای رفع نیازهای خود و حتی کنجکاوی ـ که خود نوعی نیاز فطری است ـ و جهت رسیدن به هدف غایی، نیازمند ابزار، مکمل‌ها و اختراعات و فن‌آوری‌ها است.

پدیدارشناسی و فیلم،بررسی رویکرد مذهبی به مبانی فیلم‌سازی از نگاه هِنری آگل و آمِدِه آیفر

نظریه‌پردازان فرانسویِ فیلم از طریق مقالاتشان دربارۀ ماهیت و خط‌مشی‌های فیلم‌سازی، تأثیر فراوانی بر این مقوله داشته‌اند. پدیدارشناسان فرانسوی به دنبال واقعیتی معنوی فرای نظریه‌های مادی‌گرا و نشانه‌شناختی حاضر در نقد سینمایی امروز هستند.

اسطوره های صهیونیستی(پارۀ چهارم)

عصر طلایی در سرآغاز و سرانجام تاریخ، اسطوره‏ای شایع در میان همۀ اقوام، مذاهب و مكاتب است و هر كدام به فراخور جهان بینی متافیزیكی یا ایدئولوژی مادی خود، تصویری از جامعة آرمانی خود می‏سازند.

سينماي پست‌مدرن ، بخش اول

مکاتب انتقادی و دوره‌های هنری همیشه یکی از دغدغه های اهل هنر، تاریخ‌نگاران هنر به ویژه در سینما بوده است. پست‌مدرنیسم نیز مبحثی است كه هم‌چون دورۀ کلاسیک و مدرن مباحث متعددی را چه از نظر تئوری و عمل به خود اختصاص داده است.

خانه | تماس | درباره ما |