خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / نقاشي و نگارگري / آرشیو

احكام چهارگانه‌ي زيباشناسانه‌ي كانت

كانت ضمن تفكيك حوزه‌ي زيبايي از قلمرو حقيقت و خير، به تنظيم لحظات زيبايي‌شناسانه و احكام ذوق پرداخت. در نظر او احكام مربوط به زيبايي كه «احكام ذوق» نيز ناميده شده است، برحسب چهار «وجه» و جهات چهارگانه‌ي حكم ذوقي و نيز جدول مقولات چهارگانه تجزيه و تحليل مي‌شوند.

منصور قندریز

زنده یاد كریم امامی، مترجم و منتقد توانمند هنرهای تجسمی، برای بروشور نمایشگاهی كه به بهانه درگذشت منصور قندریز، در گالری بورگز، در 5 اردیبهشت 1345، برگزار گردید، متنی را تهیه میكند كه خواندن مجدد آن، بعد از گذشت چهار دهه، خالی از لطف نیست.

حکمت معنوی شمایل های مقدس/ مبنای مسیحی و اسلامی شمایل شکنی

درباره شمایل شکنی، دایره المعارف های هنری مقالاتی اختصاص داده و نیز مورخان هنر، ادوار آن را بررسی کرده اند و از گذشته های شرقی و یهودی مسیحی تا عصر مدرن به آن پرداخته اند.

هويت هنرى در كشاكش سنت و مدرنيسم‏

معمولاً سؤال در باب يك موضوع زمانى طرح مي‌شود كه دچار نقصان و پريشانى شده باشد. هويت فرهنگى، نوعى پرسش براى جست‏‌وجوى خودآگاهى شخصيت فرهنگى تاريخى است، تا بدانيم كه هستيم و از كجا و بهر چه آمده‌‏ايم.

تأويل نمادين نقوش طاووس و سيمرغ در بناهاي اصفهانِ عصر صفوي

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA M

طرحی برای جامعه شناسی جامعه شناسی هنر

تا پيش از آن كه جامعه‏ شناسى به عنوان يك علم از حدود 150 سال پيش شكل بگيرد، غالبا توسط فلاسفه يا مصلحان اجتماعى درباره‏ى جايگاه هنر در اجتماع انديشيده و سخن گفته مى‏شد.

حقیقت، سرآغازی برای هیدگر در هنر است

دكتر محمدرضا ریخته‌گران، استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران و دانش‌آموخته همین دانشگاه است. وی به مطالعه و تحقیق در معارف هندویی پرداخت و رساله دكترای خود را در سال 1374 با موضوع دیدگاه‌ها، اصول و مبانی هرمنوتیك و تطبیق آن با اصول و مبانی تفسیر در عالم اسلام نگاشت.

آشنایی با ادوار تاریخی هنر

هنر از دو منظر فلسفه و حکمت می توان نظر کرد، و به نتایج متفاوت نیز رسید، امّا این دو بینش معرفت شناسانة شهودی و استدلالی ، خود به نوبت به نظرگاههای تاریخی که اصل الاصول تفکر انسان در هر دورة تاریخی است ، بازمی گردند.

نقاشی و جهان اسلام

عموماً زمانی که در جهان اسلام صحبت از تصویر و هنرهای تجسمی به میان می‌آید، به احادیث نه چندان معتبری اشاره می‌شود که در کتاب سرتاماس آرنولد، تحت عنوان: نقاشی در اسلام، مبنی بر تقبیح تصویر در نخستین سال‌های ظهور اسلام، آمده است.

خانه | تماس | درباره ما |