خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / نقاشي و نگارگري / آرشیو

كنایه‌ای از حقیقت

اگر بپذیریم كه هنر، فقط تكرار طبیعت نیست، بلكه نوعی تفسیر طبیعت است و هنرمند با نگرش خود به طبیعت، تصویری شهودی از صورت‌ها ارائه می‌كند، می‌توان گفت كه روند دیدن و نگریستن هنرمند به جهان هستی، تعیین‌كننده‌ی كیفیّت آفرینندگی اوست.

بررسي مكتب سقاخانه در نقاشي ايران

برپايي نخستين دوسالانه تهران (1337 شمسي) را بايد آغاز دوره‌اي جديد در هنر معاصر ايران دانست. جنبش نقاشي نوگراي ايران با برگزاري اين نمايشگاه به رسميت شناخته شد.

سیر نقاشی ایران از زمان شاه عباس اول تا ظهور مکتب قهوه خانه

هنگامی که شاه‌عباس اول در ۹۹۶ه. به حکومت رسید، مینیاتور ایران که پیشینه تابناکی را از عهد تیموری و اوایل صفوی پشت‌سر داشت، در اوج ترقی سیر می‌کرد و نگارگران شیرین‌کار و توانا در تنوع بخشیدن به کارهای خود و ابداع شیوه‌های تازه و تکامل بخش، همچنان راه جویی و رهیابی می‌کردند.

درك آثار هنري با كليد روح بشري و نگاه انساني

هنر پديده‌ي پيچيده‌اي است كه جنبه‌هاي مختلف از تأثيرپذيري تا تأثيرگذاري را توأمان با خود دارد و طبيعتاً در جوامع گوناگون بازتاب‌هاي مختلفي به‌بار مي‌آورد. به دليل پيچيدگي‌ها و چند جانبه و لايه‌اي بودنش كار مطالعه و درك آن فقط از يك راه براي روشن كردن مطلب امكان‌پذير نيست.

حكمت اُنسي و معرفت‌شناسي هنر اسلامي

پرسش از حقيقت و ماهيت اثر هنري و شعري و پيدايي و ابداع اثر هنري و شعري، به اعتبارات مختلف مورد تعرّض متفكران قرار گرفته است. مؤسس مباحث نظري هنر غرب، افلاطون بوده است! اما در حقيقت مفصل‌ترين مباحث عقلي نظري يوناني در باب هنر را در آثار ارسطو مي‌توان مشاهده كرد.

هنر مستضعفین

هنرى که اهل فتوت و کسانى که فانى حق هستند از خود ظاهر مى‌کنند، نمى‌تواند متجلى از کسى باشد که اهل استکبار است. مقام کبر، مال کسى است که مى‌گويد: «من» جز خداوند هيچ کسى مقام کبريايى ندارد و هيچ کسى «من» نمى‌تواند بگويد. پس هنر دينى و هنر اسلامى متعلق به مستضعفين است.

صورت و معنا در هنر

يكي از مباحث مهم هنر، بحث صورت و معنا مي‌باشد كه در هنرهاي ديني مبناي صورت و معنا در اعتقاد به تجلي و ظهور خداوند در عالم است. تمام پديده‌هاي عالم علاوه بر صورت ظاهر، حقيقتي دارند و حقيقت آنان به اسماء الهي رجوع دارد.

غير انساني شدن نقاشي

نقاشي چونان هيولاي رنگي، تجربه‌اي است كه پس از اكسپرسيونيسم انتزاعي و نقاشي ارتجالي پولاك، امكان جايگزيني موجودات غيرانساني را فراهم مي‌آورد، زيرا ديگر هنر نقاشي متكفل بيان هيچ معنا و احساس مشخصي نيست.

انتقال هنر اسلامي

هنر اسلامي در شرق و غرب، به صورت يك هويت يگانه، اما با آثار متنوع انتشار يافت، به‌طوري كه از محدوده‌ي مرزهاي اسلامي گذشته و به جهان مسيحيت رسيد.

خانه | تماس | درباره ما |