خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / خوشنويسي و هنرهاي وابسته / مقاله و یادداشت

نقاشیخط؛ نخستین ابزار ارتباطی انسان

آشنایی بشر با نقاشی و خط به روزگاران بسیار کهن باز می گردد، به دورانی که بشر اولیه هنوز آغاز به نوشتن و گفتن و شاید حتی قبل از اندیشیدن و فقط با استفاده از قدرت تخیل و غریزه خویش با ابزاری ساده هرآنچه می دیده یا برداشت می کرده را روی دیوار غارها نقاشی می کرده است.

خط و خوشنویسی در تمدن اسلامی

وقتی تنها یک‌صد سال از رواج و به‌کارگیری خط در میان اعراب می‌گذشت، دین مبین اسلام ظهور کرد. تا پیش از آن، تجار عرب برای رفع و فتق امور خود از خطی استفاده می‌کردند که السطر‌النجیلی نام داشت و آن را از سریانی‌ها فرا گرفته‌بودند.

تجلیات حکمت معنوی در هنر خطاطی اسلامی

به بیان قرآن زبان و خط ودایعی اند الهی در انسان که آدمی با آن از اسماء الله حکایت می کند و به معرفت الله نائل می گردد.

خوشنویسی معاصر و نوآوری‌های فردی

مجموعه مسائلی که ایران امروز با آن ها درگیر است، نتیجة صدو پنجاه سال تاریخ اخیر این مرزو بوم است که در نزاعی پیوسته میان سنت و مدرنیته شکل گرفته است.

جایگاه خوشنویسی و خوشنویسان در جامعۀ عصر تیموری

در طول تاریخ ایران پس از اسلام، سدۀ 9 ق را که مقارن با دوران حاکمیت تیموریان بر این سرزمین است می‌توان عصر رشد و شکوفایی انواع شاخه‌های هنری نظیر نقاشی، معماری، تذهیب، کتاب آرایی و موسیقی دانست.

هنر مدرن و جایگاه خوشنویسی در عرصه مدرنیسم

همواره چیزهایی برای كهنه شدن و چیزهایی دیگر بذای جایگزینی زیر عنوان نو _چه در دنیای سنتی و چه در دنیای مدرن _ وجود داشته و دارند و ویژگی این جایگزینی‌ها تدریجی و آرام بودن آن است.

یك قالب و هزار تجلّی (بررسی اجمالی «تكرار» در خوشنویسی سنتی)

اما در مورد افتتاح سوره‌ها با بسم‌الله، باید دانست كه خداوند مكرر در طی كلماتش نامی از «سوره» برده است ... و روی هم رفته این طور استفاده می‌شود كه هر یك از قسمت‌های كلامش كه آن‌ را به صورت قطعه جداگانه‌ای بیان فرموده و نام «سوره» بر آن گذارده است.

هنر مدرن و جايگاه خوشنويسي در عرصه مدرنيسم

همواره چيزهايي براي كهنه شدن و چيزهايي ديگر بذاي جايگزيني زير عنوان نو _چه در دنياي سنتي و چه در دنياي مدرن _ وجود داشته و دارند و ويژگي اين جايگزيني‌ها تدريجي و آرام بودن آن است.

رسم الخط عربی و هنر خوشنويسی اسلامی

رسم الخط عربی يکی از رسم الخط های صوتی است که در هزاره دوم پيش از تاريخ از زبان فنيقی در گوبل، شهري که در زبان يونانی به بايبلوس (بيبلوس) در شرق سواحل بحيره مديترانه موقعيت داشت، بوجود آمده است.

خانه | تماس | درباره ما |