خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / تعزيه و نمایش / آرشیو

اشراق ایرانی و تئاتر جهانی

در طول تاریخ هر ملت و فرهنگی به مثابه زبان ابزار و گستره ارتباطی مشخصی برای بیان دیدگاه ها و نظرات اش نسبت به هستی و جهان داشته است.

ضرورت تغییر نگرش به تئاترهای دینی در ایران ـ بخش نخست

"تئاتر" و "دین" از دیر باز به عنوان دو حوزه نزدیک به هم با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. نزدیکی و ارتباط بینابینی میان این دو حوزه مهم، باعث شده است که پیوستگی و تاثیر آنها بر یکدیگر تا به امروز هم به گونه‌ای غیرقابل چشم‌پوشی حفظ شده باشد.

تعزیه و نمایش بی چیز

در واقع تعزیه، وظیفه فضاسازی و خلق صحنه و مکان را هم به بازیگر محول می کند و این همان چیزی است که گروتفسکی بدنبال آن است. صحنه حذف می شود و بازیگر جای آن را می گیرد.

مرزهای نوین پدیدار شناسی

ایوب آقاخانی: اینک رسانه ای متولد می شود که به نظر می رسد، بیش و پیش از هر چیز کم همت به برهم ریختن تعاریف موجود بسته است. «رادیو» رسانه ای پویا است و در طول تاریخ حیاتش هرگز، دست از این پویایی نشُسته و مدام مرزهای جدید را آزموده است.

هجو دنیای بدون انسان

وقوع جنگ های جهانی اول و دوم، انقلابهای بزرگ در گوشه و کنار جهان و یک سلسله پیشرفتهای شگرف علمی از جمله پیشرفت نیروی اتمی برای ویران کردن زمین، اثرات مخربی در ارزشها و شیوه تفکر مردم باقی گذاشت.

کتاب نمایش نامه نویسی در ایران از آغاز تا 1370

این كتاب، جلد اول از مجموعه ای است كه به بررسی و تحلیل نمایشنامه نویسی در ایران و هم چنین ‏نمایشنامه هایی كه تاكنون به چاپ رسیده است می پردازد.

گونه های نمایش سنتی در ایران "نگاهی اجمالی به چند نمایش سنتی"

ايران، سرزمينی كه پس از مهاجرت آريائيان از هزاره هفتم قبل از ميلاد به اين نام شناخته شد، يكي از كهن‌ترين تمدن‌هاي جهان است كه حتي پيش از آريائيان نيز تمدن‌هاي كهني چون عيلاميان و تمدن تازه كشف شده جيرفت در گوشه‌هايي از آن بنا شده بود.

سياهي بر آرامشِ آبي (نگاهی بر اندیشه و آثار اکبر رادی)

دهه چهل شمسي، دوراني‌ كه نامِ اكبر رادي به خاطرِ نگارش و انتشار نمايش‌نامه‌هاي «روزنه آبي»، «افول»، «مرگ در پاييز»، «از پشتِ شيشه‌ها»، «ارثيه ايراني» و «صيادان» در كنارِ فرسي، مفيد، نعلبنديان، خلج و.. بر سرِ زبان‌ها مي‌افتد...

باید در تئاتر دینی به دنبال تغییرات اساسی بود

سیروس همتی نویسنده نمایشنامه "حکایت دختری که خاتون مغربی را دید" معتقد است: «گره‌گشایی با متوسل شدن به بحث شفاعت و معجزه، درام مذهبی را به ورطه تکرار و کلیشه می‌برد.»

خانه | تماس | درباره ما |