خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / تعزيه و نمایش / آرشیو

مفهوم و چیستی تئاتر خلاق

وقتی نمایشنامه‌ای نوشته می‌شود، نویسنده خلاقیت خود را به کار برده است. در نمایش خلاق، گروه اجرایی به خصوص کارگردان و طراحان تا حدودی ورای آنچه که نوشته شده حرکت می‌کنند و برای بهتر شدن آن، کارهایی را با نمایشنامه انجام می‌دهند که نویسنده به آن‌ها فکر نکرده است.

اجرا؛ سد بزرگ نمایش‌های مذهبی

به‌طور قطع نمایش‌ها و آیین‌های مذهبی بودند که باعث شکل‌گیری نمایش در ایران شدند و آیین‌ها همچنان نقش، تأثیر و کارکردی اساسی در تئاتر امروز ایران‌ دارند و شاید به جرات بتوان گفت که آیین‌ها و نمایش‌های ایرانی را نمی‌توان از شیوه اجرای نمایش‌های ایرانی جدا کرد.

تئاتر وام‌دار مذهب است نه بالعکس

یکی از مهمترین ویژگی‌های نمایش «توبه نمی‌کنم» داستان متفاوت آن است. داستانی که در چارچوب و قالب نمایش‌های مذهبی که غالباً از کلیشه‌هایی خاص پیروی می‌‌کنند نیست. این نمایش پیرامون شخصیت حضرت علی(ع) است.

برای گسترش تعزیه به حمایت بیشتری نیاز داریم

"علاء‌الدين قاسمي"گفت: تعزيه جايگاه ويژه‌اي در فرهنگ ايراني و اسلامي داشته و در تكيه‌هاي معروف تهران اين مراسم با شكوه خاصي برگزار مي‌شده؛ اما حالا چنین فضایی وجود ندارد.

سه نمايشنامه کوتاه از جنگ

تپه افلاک اثري است مشتمل بر سه نمايشنامه کوتاه در محور موضوعات جنگ تحميلي هشت ساله؛ که توسط سيد حسين فدايي حسين، به رشته تحرير درآمده است و انتشارات کتابهاي سيمرغ آن را در مجموعه ي روايت ديگر خود به بازار نشر فرستاده است.

پيشينه شبيه خواني در آمل

اشاره: اميركلايي كارشناسي ارشد كارگرداني از دانشگاه آزاد تهران مركزي است كه«تأثير شرايط بومي - محلي بر شبيه خواني » عنوان پايان نامه ي تحصيلي اوست . تأثير شعر

تعزیه‌پژوه <درباره جمشید ملك‌پور>

جمشید ملك‌پور فوق لیسانس هنرهای نمایشی از آمریكا است. وی كارگردانی مركز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدرسی مجتمع دانشگاهی هنر، دانشكده هنرهای زیبا و مركز آموزش هنر را در کارنامه اجرایی خود دارد.

گزارشی از كلاسهای آموزش نقالی و شاهنامه خوانی به كودكان و نوجوانان

شاهنامه‌خوانی و نقالی ریشه در تاریخ ایران زمین دارد كه این روزها شاهد افول این هنرهای ملی و سنتی هستیم و آخرین بازماندگان و متولیان این نوع هنرها مهجور و فراموش شده در خلوت خود به سر می‌برند.

«درام مذهبي» ‌يا «حماسه»

به دنبال چاپ «مقاله نمايشنامه‌هاي منظوم مذهبي اروپايي» و در شمارگان قبل «سپيده» و اساس پيدايش درام مذهبي، شايسته بود كه نكته‌اي را بيشتر، جدي‌تر و در واقع تخصصي‌تر بپردازد. نكته‌اي كه نويسنده به سرعت از آن گذشته بود و نگارنده قصد دارد به آن بپردازد.

خانه | تماس | درباره ما |