خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

آرشیو

خانه / تعزيه و نمایش / آرشیو

بررسی تعزیه پژوهان 6: نگار متحده

نگار متحده استاد(Negar Mottahedeh) ادبیات و مطالعات زنان در دانشگاه دوک (Duke University) است. وی علاوه بر تحقیق در موضوع مطالعات فرهنگی و ادبیات، در زمینهی سینما و فرهنگ بصری خاورمیانه نیز پژوهش می‌کند.

بررسی تعزیه پژوهان(4): داوید پینو

داوید پینو (David Pinault) پس از اخذ دیپلم مطالعات فرانسه از دانشگاه کان(1974) برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی به دانشگاه جورج‌تان رفت و در 1977 فارغ التحصیل شد.

کاوشی در کتب تعزیه: "تعزیه در ایران" اثر صادق همایونی

بخش مهمی از هر تحقیق به پیشینه‌ی پژوهش می‌پردازد، به عبارت بهتر تلاش دارد تا پژوهشگر را یاری رساند که از تلاش همکارانش در این عرصه آگاه شود و بر روی شانه‌ی تحقیقات پیشتر از خود تحقیقش را استوار سازد.

بررسی تعزیه پژوهان(2): ویلیام او. بیمن

ویلیام او. بیمن (William O. Beeman) استاد و رئیس بخش انسانشناسی دانشگاه مینه سوتا است، پیش از این او به مدت سی سال به عنوان استاد انسانشناسی در رشته هایی چون تئاتر، موسیقی و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون به تدریس و پژوهش مشغول بود.

بررسی تعزیه پژوهان (3): مری ایلین هگلند

مری هگلند (Mary Elaine Hegland) کارشناسی را در رشته‌ی جامعه شناسی دانشگاه داکوتای جنوبی گذراند و توانست در رشته‌ی انسان شناسی اجتماعی فرهنگی از دانشگاه نیویورک با مدرک کارشناسی ارشد در سال 1973 فارغ التحصیل گردد.

پژوهشگران غیر فارسی زبان در حوزه تعزیه(1): پیتر ج. چلکوفسکی

شاید گزینش واژه تعزیه‌شناس و تعزیه‌پژوه برای تمامی پژوهشگرانی که در این دسته یادداشتها معرفی می‌شوند انتخاب دقیقی نباشد درنتیجه در اینجا به عنوان پژوهشگران تعزیه اکتفا شده است.

بررسی تعزیه پژوهان(5):کامران اسکات آقایی

کامران اسکات آقایی (Kamran Scott Aghaie) دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تگزاس در آستین است. وی پس از اخذ کارشناسی تاریخ، کارشناسی مطالعات آسیا را در سال 1991 به پایان رساند و مدرک کارشناسی‌ارشد را در رشته‌ی تاریخ در دانشگاه کالیفرنیا (1995) دریافت کرد.

معرفی کتاب «زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران»

کتاب «زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران» در دو بخش «پیش از اسلام» و «پس از اسلام» به بررسی نمایش در ایران می‌پردازد. در بخش «پیش از اسلام»، «آیین اهریمنی در تبت» و «خدایان نقابدار» و در بخش «پس از اسلام»، «درام دینی تعزیه» و «سوگ سیاوش» مورد پژوهش قرار گرفته است.

ميراث معنوی تعزيه

تعزيه در ميان سنت‌های ايرانی رفتاری است آيينی – نمايشی كه با ساخت و پرداختی تاريخی – دينی، ريشه در رفتارها و مناسك آيينی كهن ايرانی دوانده و مايه از اسطوره‌ها و داستان‌های تاريخی ايرانی گرفته است.

خانه | تماس | درباره ما |