خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / سينما و تلويزيون / مقاله و یادداشت

نگاه به دفاع مقدس از زوایه‌ای دیگر/ نقدی دیگر بر فیلم "ویلایی‌ها"

غالب فیلم‌‏های دفاع مقدسی "مرد محور" هستند ولی در ‌"ویلایی ها" زنان و حسّ آنان از جنگ در محوریت قرار گرفته و انصافا مصائب و مشکلات آنان را بخوبی به مخاطب منتقل کرده است. ‌

نسبتاً خوب، در بین فیلم‌های سطح پایین! / نقد فیلم "آزاد به قید شرط"

فیلم «"آزاد به قید شرط» روایتی برای اعتراض به فضای موجود خلق می‌کند و افراد در آن به ظالم و مظلوم تقسیم می‌شوند ... اما عجیب‌تر، راه‌کاری است که فیلم در پایان‌بندی سر هم بندی‌ شده‌ی خود ارائه می‌دهد: پیاده کردن «قانون‌های نانوشته» که نام دیگرش همان دعواها و لات‌بازی‌های خیابانیِ دهه‌ی 40 است!

جنگ همیشگی وجدان و واقعیت/ نقد فیلم "بدون تاریخ بدون امضاء"

کارگردان «بدون تاریخ، بدون امضا» برخلاف عده‌ای از فیلمسازان که با فیلم‌های خود قصد دارند امروز ایران را جامعه‌ای سیاه معرفی کنند، تماشاگر را به چالش بزرگی فرا می‌خواند و با نگاهی دردمندانه از وجدان بعضا فراموش شده انسان‌ها سخن می‌گوید.

بی اصالت، بیگانه / نقد فیلم "سوفی و دیوانه"

علاوه بر تلاش برای عادی سازی روابط زن و مرد، فیلم «سوفی و دیوانه» به لحاظ هنری هم فیلم موفقی نبوده است. محتوای فیلم اگرچه در ظاهر مفید و سازنده است اما در بطن آن رگه‌هایی از سیاه نمایی دیده می‌شود ...

برجسته، متفاوت، موفق/ نقد فیلم "ماجرای نیمروز"

در فیلم «ماجرای نیمروز» با کارشناسان امنیتی ای همراه هستیم که در کنار هم تلاشی شبانه روزی می‌کنند تا از راز خرداد 60 و اقدامات سازمان مجاهدین خلق (منافقین) رمز گشایی کنند و کشور را که در دو جبهه داخلی و خارجی در حال جنگ است سرپا نگه دارند. اما به دلیل تاکتیک نفوذی که سازمان مجاهدین در پیش گرفته، یک گام عقب از تر آن‌ها هستند...

ناعادلانه‌ترین ظلم زیر چتر جبرگرایی / نقد فیلم "سد معبر"

فیلمی که تاملی در باب ظلم به زیردستان است ــ ظلمی که در اجتماع ما بسیار رایج است ــ می توانست تلنگر هنری خوبی باشد؛ اما ...

نه در حد فیلم سینمایی و نه در قواره جشنواره! / نقد فیلم "انزوا"

شخصیت‌های بد فیلم «انزوا» غالبا چادری و شخصیت خوب فیلم بدحجاب است و تصور منفی و منفوری که از چادر در ذهن مخاطب ایجاد شده با تبرئه زهره از بین نمی‌رود.

جاذبه‌های مبتذل، دور از جامعه‌ حقیقی ایرانی/ نقد فیلم "خانه‌ دیگری"

ساخته شدن "خانه دیگری" در سینمای ایران چیز عجیبی نیست؛ سینمایی که فاصله‌اش با جامعه‌ی حقیقی ایرانی، روز به روز بیش‌تر می‌شود؛ اما معما این‌ است که هیأت انتخاب سی و پنحمین جشنواره‌ فجر، چگونه به فیلمی چون این مجوز شرکت داده است؟!

ویلاهایی در بیایان! / نقد فیلم "ویلایی‌ها"

هوشمندی نویسنده در انتخاب موضوع به همراه نوع روایی و زاویه نگاه فیلمنامه برگ برنده فیلم «ویلایی‌ها» است که تلاش می‌کند با نگاه آگاهانه و نو به جنگ و زنان، با حفظ اصول و چهارچوب حرفه‌ای، به تاثیر جنگ بر خانواده‌ها بپردازد.

خانه | تماس | درباره ما |