خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / سينما و تلويزيون / مقاله و یادداشت

داستان همیشگی نسل دیروز و امروز/ نقد فیلم "بادیگارد"

به نظر حاتمی کیا تعداد انقلابیون بسیار کم شده است و آنهایی هم که مانده اند قدرت زیادی ندارند؛ هرچند که تنها آنها هستند که ایمان را در عمل و عقیده دارند...

روایتی پُر نقص از جوانان آسیب پذیر/ نقد فیلم "مالاریا"

کارگردان مالاریا می خواهد از کلان شهری بی رحم و پرهرج و مرج سخن بگوید؛ اما در خلق واقعیت های اجتماع و شخصیت های داستان توفیق چندانی نداشته است.

بی قید و بند، دور از اخلاق و شهرت پرست/ نقد فیلم "خشم و هیاهو"

«خسرو» دین را نیز ابزاری برای سوء استفاده خود قرار داده است. شخصیتی که هیچ نسبتی با حیات دینی ندارد؛ اما وقتی خود را در خطر می بیند تظاهر به دینداری می کند و برای رسیدن به اهداف خود حاضر است از دین نیز سوءاستفاده کند.

محصولی مخرب برای کانون خانواده/ نقد فیلم "آب‌نبات چوبی"

«محمدحسین فرحبخشِ ورژن 1394» همانند بسیاری از هم قطارانش، فیلمی "تلخ" را روی پرده برده است؛ درامی با چاشنی خیانت، رابطه جنسی، دوستی های پنهان، بی اعتمادی و سیاه نمایی که قتل بی رحمانه را نیز باید به تلخی های آن اضافه کرد.

زنگ خطری، هر چند بی رمق/ نقد فیلم "هفت ماهگی"

یک نکته جالب در "هفت ماهگی" این است که علیمردانی با به تصویر کشیدن یک حادثه حقیقی (زلزله تهران) راز شخصیت های داستانش را برملا می کند و ذهن مخاطب را به سمت اثر قبلی اش "کوچه بی نام" برد. در آن فیلم نیز بعد از سانحه سقوط هواپیما، همه چیز دستخوش تغییر شد.

روایت عادلانه بودن قصاص، زیر حجم طعنه های سیاسی/ نقد فیلم "لانتوری"

جسارت درمیشیان در انتخاب سوژه ملتهب اسیدپاشی در کنار پرداختن به قصاص و بخشش، قابل تقدیر است؛ اما این موضوع مهم، زیر حجم شعارها و کنایات پر مدعای فیلم گم می شود.

هوایی که اخلاق را آلوده کرد / نقد فیلم "وارونگی"

وارونگی استعاره ای از هوای امروز فرزندان این عصر است؛ علت وارونگی شخصیت هایی که به هوای این زندگی آلوده گشته اند... و سرانجام آنکه آلودگی کمتری دارد با مادرش از این شهر می رود تا کمتر گرفتار هوای آلوده آن شود.

داستان جنایی در خدمت پیام اجتماعی / نقد فیلم "آخرین بار کی سحر را دیدی؟"

فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» بیش از آن که داستان محور باشد، "پیام محور" است؛ اما پیام های اجتماعی شایسته فیلم، قصه آن را تحت الشعاع قرار می دهد...

آیا سینما می‌تواند مظهر تجلیات دینی شود؟

هنر هفتم را شاید بتوان پرمخاطب‌ترین گونه‌ی هنری در قرن اخیر دانست. گرچه هستند هنرمندان و نظریه‌پردازانی که سینما را بیشتر یک صنعت درآمدزا و پر زرق‌وبرق می‌دانند تا یک هنر ناب.

خانه | تماس | درباره ما |