خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / سينما و تلويزيون / مقاله و یادداشت

گسست مخاطب و امید / نقد فیلم شکاف

این فیلم روایتگر بحرانی ناگهانی ست که در روند به چالش کشیده شده ی زندگی زوجی جوان، بخاطر نگهداری ناخواسته و کوتاه مدت از فرزند دوست خود به وجود آمده است.

دغدغه بیداری و اراده خواب آلود / نقد فیلم کوچه بی‌نام

فیلم سینمایی "کوچه بی‌نام" به کارگردانی و تهیه‏ کنندگی «هاتف علیمردانی» لابه لای اکران های سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. آنچه در پی می‏‌آید نگاهی نقادانه به این اثر است.

ضرورت مطالعه‌ فیلمنامه

برخی از هنرجویان فیلمنامه‌نویسی بیش از حد در خصوص مسایلی نظیر نقطه‌ی عطف یا آن‌ چه در كتاب‌های «سید فیلد» مطرح شده دچار وسواس، تردید و عدم اطمینان می‌شوند.

سینما، زبان مشترک جهان معاصر

سینما هنری‌ است‌ بسیار جوان‌. این‌ هنر، محصول‌ اوجگیری‌ دوران‌ تكنولوژی‌ و صنعت‌ است‌. بدیهی‌ است‌ كه‌ بدون‌ دستیابی‌ بشر به‌ مدارج‌ و مراتب‌ خاص‌ و مشخصی‌ از صنعت‌ و تكنولوژی‌، این‌ هنر اصولاً نمی‌توانست‌ به‌ وجود آید.

ریخت شناسی تطبیقی سینمای دینی در شرق و غرب

هر بار كه‌ سخن‌ از سینمای‌ دینی‌ به‌ میان‌ می‌آید، خودبه‌خود دو مفهوم‌ «خیر» و «شرّ» به‌ ذهن‌ متبادر می‌شود؛ در حالی‌ كه‌ شیوه‌ی‌ بیان‌ و تجسم‌ تصویری‌ خیر و شرّ در سینمای‌ دینی‌ شرق‌ و غرب‌ با هم‌ متفاوت‌ است‌.

سینما و تاریخ سینما از نگاه شهید آوینی

یكی از طرقی كه به‌طور معمول در دنیا برای شناخت ماهیت اشیا طی می‌شود، آشنایی با نحوه‌ی تحقق تاریخی آن شیء است. در سینما و مدارس سینمایی معمول است كه «تاریخ سینما» می‌خوانند؛ علتش چیست؟

سینما در حوزه معارف دینی

هدف‌ از طرح‌ این‌ بحث‌ این‌ است‌ كه‌ ببینیم‌: ارزیابی‌ سینما در كدام‌یك‌ از حوزه‌های‌ معرفت‌ دینی‌ ممكن‌ است‌؟ برای‌ پاسخ‌دادن‌ به‌ این‌ سؤال‌، ابتدا باید به‌ برخی‌ نظرات‌ كه‌ جسته‌گریخته‌ درباره‌ی‌ سینمای‌ دینی‌ گفته‌ شده‌ است‌، اشاره‌ای‌ بشود.

سخنی با عنوان «نسبتِ سينما با دين» از شهيد سيدمرتضي آويني

غایتی كه حقیر را به این گونه مباحث و اصلاً به كار سینما كشانده و چیزی كه برایم اهمیت دارد، «نسبت سینما با دین» است. من اعتقاد دارم كه باید از تمام امكانات موجود در خدمت استمرار نهضت دینی استفاده شود.

تاثیر ساختار نمایش دینی بر سینمای ایران

هر بحثی‌ در باب‌ هنر دینی‌، بویژه‌ آن‌جا كه‌ در حوزه‌ی‌ هنرهای‌ دراماتیك‌ گام‌ می‌زنیم‌، می‌تواند با رجوع‌ به‌ تصویری‌ كه‌ از عصر آیین‌ها در خاطره‌ی‌ ازلی‌مان‌ مانده‌ است‌ آغاز شود.

خانه | تماس | درباره ما |