خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / تعزيه و نمایش / مقاله و یادداشت

مروری بر نمایش "تخت حوضی" یا "رو حوضی"

بخش بزرگی از نمایش‌ها را در طول زندگی بشر، نمایش‌های کمدی تشکیل می‌دهند. اما جایگاه نمایش کمدی کجاست و کاربرد و تکنیک‌های اجرای آن چیست؟

نگاهی به تاریخ نمایش و نمایش نامه در ایران

قدمت نمایش درایران را اگر بخواهیم از دوران پیش از اسلام بررسی كنیم، باید بحث خود را از نمایش‌های آیینی كه به داستان سوگ سیاوش و كین ایرج معروف شده است آغاز کنیم.

پیش درآمدی بر تئاتر اسلامی

امیدی که طلیعه رشد هنر پس از انقلاب را نویدد می‌دهد، مسئولیتی سنگین و مقدس را ارمغان می‌آورد. مسئولیتی که وسعتش را دشت‌های خون نشسته جنوب و کوهپایه‌های غرب تعیین می‌کنند.

سنجشِ کارکردی واژه نمایشنامه

از آنجا که تئاتر دانشگاهی به طور جدی، قصد دارد میان بارِ واژگانی «نمایش» و «تئاتر» به لحاظ تعاریف و مضامین، تفاوت بنیادین قائل شود، از این رو پسندیده است، یک بار برای همیشه، تکلیف جهانِ واژگانی این دو پدیده نمایشی را روشن کنیم.

تعزیه و المان‌های نمایشی مدرن و پسامدرن

در میان گونه‌های مختلف نمایش ایرانی، تعزیه شاید قوی‌ترین، کامل‌ترین و پیچیده‌ترین باشد. این کامل‌بودن و خودبسندگی از تعزیه یک سیستم کامل دراماتیک می‌سازد.

تحلیل پدیدارشناختی تعزیه

تعزیه به عنوان یکی از نمایش‌های بومی کشورهای شیعی از مصادیق بروز هنر اسلامی در هنرهای نمایشی اسلامی است.

هنر در سوگواری‌های مذهبی

پدیده‌های هنری وقتی در قالبی مذهبی قرار‌می‌گیرند، دستخوش تغییراتی شده و از جهاتی توسعه‌می‌یابند که تنها در کالبد مذهبی این امکان بدان‌ها داده‌می‌شود.

تئاتر دینی؛ نقاط قوت، ضعف و چالش‌های فرا رو

کارشناسان معتقدند مهمترین آسیب جدی عرصه هنر نمایشی خصوصاً در حوزه تئاتر دینی، ضعف در عرصه نگارشی و تولید نمایشنامه‌های خوش ساخت و تکنیکی است.

تعزيه؛ نياز معنوي و اجتماعي

شايد بتوان هنر نمايش آييني و مذهبي براساس واقعة کربلا و شهادت امامان که در طول تاريخ به هنر نمايشي «تعزيه» شهرت يافته است را داراي نقشي مؤثر در تبيين آموزه‌هاي امامان شهيد (ع) ارزيابي کرد.

خانه | تماس | درباره ما |