خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / تعزيه و نمایش / مقاله و یادداشت

تاریخچه پیدایی نمایش‌های سنتی و سیاه بازی با یادی از ”سعدی افشار”

"سعدالله زحمت خواه"معروف به «سعدی افشار»، به روایت شناسنامه اش در تیرماه 1313 در خانواده ای زحمتکش در آبادان به دنیا آمد و چنانکه خود می گفت در محله سینای تهران قد کشید. او با دیدن نمایش‌های تخت حوضی عاشق بازیگری شد و با تقلید از آن ها همراه دوستان محله‌ی از دوازده سالگی به روی صحنه رفت.

عبودیت و تئاتر دینی

برای ما این یک پیش فرض بدیهی است که دین، فقط آیین و منسک نیست. مفهوم دین، وسیع تر از مذهب است. دین رابطه و وظایف انسان است نسبت به خداوند و در قبال آن، نسبت به جهان.

ظرفیت‌های نمایش سنتی ایران در بیان مضامین دفاع مقدس

جنگ، بزرگ‌ترین تجلی ناامنی در یک کشور محسوب می‌شود که بر تمامی ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم آن کشور تأثیر گذاشته و در هر گوشه از جه آنکه برپا شود، در ویژگی‌هایی چون ویرانی، مرگ، نابودی و… مشترک است.

تئاتر دفاع مقدس و ضرورت بازنگری در اهداف ، سیاست‌ها و راهكارها

جنگ ، به عنوان پدیده ای فراگیر ، جنبه‌های گوناگون زندگی یك ملت را تحت تاثیر قرار داده ، بازتاب آن بر ابعاد اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و روانی دوره ای از زندگی انسان‌ها تا سالها پس از آن باقی می‌ماند .

مسئله خوف (بیمناكی) در هنرهای آیینی ایران

مبحث خوف در همه ادیان الهی جایگاه خود را دارد، این مبحث همواره در كنار مبحث رجا از راه ادیان، وارد فرهنگ مردم جهانیان گردیده و در بسیاری از هنرها به نمود جدی رسیده است.

متادرام در تعزیه

متادرام نمایشی است که دنیاهای ساخته و برساخته نمایش در آن وجود دارند و به نوعی نگاهی به دنیای نمایش‌های طراحی شده درون نمایش دارد، از آنجا که در متادرام به دنیای نمایشی پرداخته می‌شود.

تاثیر ساختار نمایش دینی بر سینمای ایران

هر بحثی‌ در باب‌ هنر دینی‌، بویژه‌ آن‌جا كه‌ در حوزه‌ی‌ هنرهای‌ دراماتیك‌ گام‌ می‌زنیم‌، می‌تواند با رجوع‌ به‌ تصویری‌ كه‌ از عصر آیین‌ها در خاطره‌ی‌ ازلی‌مان‌ مانده‌ است‌ آغاز شود.

سخنی درباره زيبايي‌شناسي در تئاتر

هنگام اجرای نمایش دو روند در ذهن مخاطب به طور هم‌زمان در جریان است كه جز تعریف زیبایی شناسی تئاتر، و اساساً برایند آن محسوب می‌گردد: یك روند به رؤیت شاكله عینی و ابژه نمایش مربوط می‌شود.

ضرورت پرداختن به تئاتر سنتي

ایران، دارای ادبیات حماسی، اخلاقی و عاشقانه است كه بیشتر در شعر شاعران نمود پیدا كرده است و هم دارای قصه‌های شفاهی كه سینه‌به‌سینه به ما رسیده است و همگی بدون آنكه وارداتی باشد.

خانه | تماس | درباره ما |