خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یاداشت

خانه / نقاشي و نگارگري / مقاله و یاداشت

بررسي شمايل نگاری پيامبر اسلام(ص) در نگارگری دوره ايلخانی و حضرت مسيح(ع) در نقاشی مذهبی بيزانس متاخر

شمایل نگاری، سنتی است كه بیش از همه در حیطه هنر مذهبی و قدسی می‌گنجد. شمایل‌ها چیزی را که از طریق شباهت فیزیکی نمی‌توانند یا درصدد بیانش نیستند، به زبان انتزاع، رمزپردازانه بیان، می‌کنند.

تحولات نقاشی ایران

موضوع همان بحث قدیمی تقابل سنت و مدرنیته است. زمانی که آندره گدار در تاسیس مدرسه هنرهای زیبا در ۱۳۲۰ مشارکت می‌نمود و برنامه درسی تدوین می‌کرد و مدرسه را سرپرستی و مقارن آن مجله سخن پیرامون هنرهای تجسمی نوین غرب و جریانات تجسمی معاصر ایران در دهه ۲۰ مباحثی را مطرح می‌کرد که چندان مورد توجه جامعه نبود.

نقاشی ایرانی در مقام منبع تاریخ معماری ایران

مدارک تصویری در زمرۀ مهم‌ترین مدارک تاریخ و تاریخ معماری است، زیرا از چیزی در گذشته حکایت می‌کند؛ چیزی در عالم واقع یا ذهن و خیال ترسیم کننده و مخاطبان مفروضش. تصویر، چیزی را منتقل می‌کند که نوشته نمی‌تواند.

تأويل نمادين نقوش طاووس و سيمرغ در بناهای اصفهانِ عصر صفوی

در گذشته استادانی كه خود اهل سير و سلوك بودند، نه تنها به تعليم مهارت‌های فنی می‌پرداختند بلكه شاگردان در محضر آنها آئين و اسرار رمزآموزی را در پوشش آداب مذهبی نيز می‌آموختند. هنرمندان از طريق همين ارتباط روحانی، نظريه‌های جهان شناختی و متافيزيكی را كه مبنای نمادپردازی هنر اسلامی است فرا می‌گرفتند.

نگاهی کوتاه به نقاشی آیینی و مذهبی در ایران

هنر آیینی و مذهبی خاستگاهی تاریخی در هنر ایران زمین دارد، بسیاری از صاحب نظران معتقدند این هنر از دوران صفویه با تلفیق مفاهیم اسلامی جایگاه خود را به اثبات رسانده است. به خصوص هنرهای تجسمی و نقاشی از این قاعده مستثنا نیست و اتفاقا هنرمندان آیینی در ایران شیوه های جالبی برای پرداختن به موضوعات مذهبی و دینی در آثار خود داشته اند.

نگاهی به تصویرگری قیام عاشورا در هنرهای تجسمی

زمانی که صحبت از هنر اسلامی به میان می‌آید به معنای آن نیست که این شاخه از هنر، مستقیماً با ظواهر تعالیم و شریعت اسلام تطابق مطلق داشته باشد، بلکه نشانی از تأثیر فرهنگ اسلامی در آن هنر وجود داشته باشد کافی است تا آن را هنر اسلامی بدانیم.

تاریخچه و فلسفه نقوش اسليمی

هنر اسلامی به اصطلاح امروز يك هنر آبستره است يعنی هنری است كه در حقيقت در همه‌جای دنيا يك رنگ دارد و يك نقش دارد و بدين سبب است كه به راحتی قابل تميز و شناخت از هنرهای ديگر است، هنر اسلامی يك هنر «مجرد» و يك هنر انتزاعی است.

تحلیل تابلوی عصر عاشورا اثر استاد فرشچیان

تابلوی عصر عاشورا جزء آن دسته از تابلوهایی به شمار می رود که موضوعی تاریخی در آن به نمایش در آمده و تنها بیان کننده احساسات نقاش از موضوع مورد نظر نیست، بلکه بر اساس اعتقاد و ایمانی است که تکیه بر باورهای درونی ایشان دارد.

کمال الدین بهزاد؛ بزرگترین و مشهورترین نگارگر ایرانی

هنرمندان ایرانی در طی دوره‌های متمادی، با استعداد عظیم و ذوق مهذب و پالوده خود هنرهای آفریده‌اند که در آن واحد هم حسی و هم معنوی است. هنرهایی که مبتنی بر معرفتی است که خود سرشت روحانی دارد.

خانه | تماس | درباره ما |