خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یاداشت

خانه / نقاشي و نگارگري / مقاله و یاداشت

نقاشیخط؛ نخستین ابزار ارتباطی انسان

آشنایی بشر با نقاشی و خط به روزگاران بسیار کهن باز می گردد، به دورانی که بشر اولیه هنوز آغاز به نوشتن و گفتن و شاید حتی قبل از اندیشیدن و فقط با استفاده از قدرت تخیل و غریزه خویش با ابزاری ساده هرآنچه می دیده یا برداشت می کرده را روی دیوار غارها نقاشی می کرده است.

معراج پیامبر اسلام و پیدایش نگارگری

آغاز نگارگری ایرانی و اسلامی را می‌توان بر اساس مدارک و مستندات منسوب به «احمد موسی» استاد نگارگری در زمان «ابوسعید» آخرین شاه ایلخانان دانست.

مفهوم «پرسپکتیو» در کلیله و دمنه و علل حذف فضای سه‌بعدی در نقاشی‌های اسلامی

بخش بزرگی از متون هنری ایران را متون نظم و نثر تشکیل می‌دهند. این متون که به‌صورت نسخه‌های مصور در طول تاریخ فراز و فرودهایی را در نوع نشر، تصویر و متن خود تجربه کرده‌اند.

جامعه شناسی مکتب نقاشی سقاخانه‌ای

مکتب نقاشی سقاخانه ای جریانی هنری است که در دهه 40 در ایران شکل گرفت.این گروه هنرمندان از فارغ التحصیلان دانشکده هنرهای تزیینی بودند که به تلفیق نقاشی مدرن با موتیفها، نمادها و نقشهای ملی - مذهبی پرداختند.

نگارگری؛ جریانی در متن فرهنگ ایرانی

دوران رونق هنر در عصر صفویه در دارالسلطنه های شهرهایی چون اصفهان و قزوین و تبریز كه در آن دوران مركزیت به حساب می آمدند، ماجراهایی دارد كه در تاریخ به ثبت رسیده است.

بررسی اصول صفحه آرايی قرآن های دوره ايلخانی

با ظهور كلام وحی، هنر كتابت قرآن، در قرون اولیه هجری قمری آغاز شد. به علت ارزش و اهمیت موضوع، این هنر در میان دیگر هنرهای اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است و جزء متعالی ترین و شریف ترین هنرها نزد مسلمانان به شمار می آید.

تجلی توصیف‌های قرآن از طبیعت در نگاره‌های طبیعت گرایانه کمال الدین بهزاد

نگارگری ایرانی اسلامی، هنری شهودی است، که در عالم معنویات سیر می‌کند. عناصر سازنده هنر نگارگری از اعماق تمدن ایران ریشه گرفته است.

انسان اساس نگارگری مکتب اصفهان

نگارگری مکتب اصفهان را می توان هنری انسان مدار یا به تعبیری انسان محور نامید که سیطره شکل انسان در آن بدون شک معلول شرایط ویژه است. نگاه حسی - انفعالی برخی منتقدان، سیطره شکل انسان در نگارگری مکتب اصفهان و انسان محوری آن را به مصادیق ناصوابی نسبت می‌دهد.

محمود فرشچیان نگارگری از نوع اسطوره

لازمه هنر نگارگری معاصر ایران این است که آفریننده آن علاوه بر این که از ذوق و استعداد مضاعفی برخوردار است؛ در عین حال که نقش آفرین چیره دستی است.

خانه | تماس | درباره ما |