خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یاداشت

خانه / نقاشي و نگارگري / مقاله و یاداشت

زمان و مکان در نگارگری ایرانی

نگارگر همواره نسبت زمان مشاهده هر اثر را كنترل كرده و آن را طبق خواسته خود تنظیم می‌كند. در این حالت زمان به واسطه اثری كه در ساختار تصویر دارد مورد بررسی قرار گرفته و اثر مفهومی زمان در این رابطه توسط نگارگر كنترل می‌شود.

حكمت تذهيب در هنر اسلامی

دو قرن پس از آنكه اصحاب پیغمبر اسلام، قرآنی را كه جبرئیل از جانب خدا بر او نازل كرده بود، روی برگ نخل و استخوان ثبت كردند، كتاب آسمانی به خط پرشكوه كوفی بر صحایفی مرتب و كامل با سرلوحه‌ای زرنگار نوشته شد.

مقاله‌ای درباره محمد سیاه قلم و غیاث الدین محمد نقاش

فرضیه نگارنده در این مقاله مبتنی بر این است که استاد محمد سیاه قلم نقاش نام آور سده نهم هجری همان غیاث الدین نقاش و یا غیاث الدین محمد نقاش دوره بایسنقر میرزا است که از طرف دربار شاهرخ مأمور می شود در کنار هیأت سیاسی شاهرخ، به چین سفر کند

بررسی و تحلیل دیوارنگاری در دوره قاجار ـ قسمت آخر

نقاشان مكتب قهوه خانه از ميان اصناف برخاسته بودند که غالبا حرفه ديگري چون كاشي سازي، گچبري، نقاشي ساختمان و غيره داشته اند و بنا به ايمان وعلاقه خود و از طريق تجربي فن پرده نگاري رنگ روغني را آموخته بود.

بررسی و تحلیل دیوارنگاری در دوره قاجار ـ قسمت سوم

يكي از اهداف اصلي كار بست مضامين سياسي در هنرهاي تجسمي به رخ كشيدن شكوه و شوكت حاكم و سلسله قاجار بود . شاهان قاجار بيش از سلسله هاي ديگر ايراني تلاش مي كردند تا در داخل و خارج ايران قدرت و اهميت خود را بوسيله هنر به رخ مردم بكشند .

بررسی و تحلیل دیوارنگاری در دوره قاجار ـ قسمت دوم

آغامحمدخان از همان ابتداي قدرت‌گيري از زبان تصويري صفويان و عمارات موجود آن‌ها براي بيان انگارهاي سياسي خويش بهره گرفت. او براي تنفيذ صفوي داشت، به وجود آورد و نخستين جلوه‌هاي اين زبان تصويري در يكي از عمارات بازمانده صفويان يعني عمارت چهل ستون نمود پيدا كرد.

بررسی و تحلیل دیوارنگاری در دوره قاجار ـ قسمت اول

هنر دوره قاجار از ارزش‌های گوناگونی برخورداراست که در پژوهشهای تاریخ هنر ایران کمتر به آن پرداخته شده است. دیوارنگاری دوره قاجار ادامه سنت تصویری نقاشی دیواری دوره صفویه و زندیه است .

امامزاده سید حمزه(ع)، دیوارنگاری قاجار، نقوش تزئینی

امامزاده سید حمزه (ع) یکی از بناهای تاریخی– مذهبی تبریز است که از زمان احداث تاکنون مورد توجه جدی مردمان این سرزمین بوده است و در هر دوره ای از تاریخ با حمایت های بزرگان دینی و سیاسی، الحاقات و تزئیناتی به آن اضافه شده است.

نگارگری دوره قاجار

چند سالی پیش از پایان سده دوازدهم ه.ق خاندان شاهی کریمخان زند در برابر قدرت طلبی قاجاریان تاب مقاومت نیاورد و از عرصه فرمانروائی بیرون رانده شد .

خانه | تماس | درباره ما |