خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / معماري / مقاله و یادداشت

نقش کعبه در هنر اسلامی

ساخت هر بنایی که به نوعی کاربرد و ساختار مقدس و دینی دارد معمولا بر اساس وحی و الهام از طرف نیرویی آسمانی و به دست ماموری برگزیده از سوی همان نیرو انجام‌شده‌است.

ابنیه اسلامی در تقابل با جغرافیا

آثار معماری در طول تاریخ، هر کدام نشانگر روح زمانه خود بوده‌اند. بنا و ساختمان‌هایی که در هر دوره ای از تاریخ زندگی بشر ساخته شده‌اند.

بنای مقدس

مسجد به عنوان اولین مرکز نشر و تبلیغ علنی دین مبین اسلام از آغاز ظهور اسلام تاکنون، میزبان اتفاقات بسیاری بوده‌است.

هنر کاشیکاری و موزاییک سازی در اسلام از نگاه کریستین پرایس

در میان بخش‌های گوناگون تمدن اسلامی چون علوم، صنایع، نظامات، آداب و رسوم و اعتقادات، هنر اسلامی از همه ملموس‌تر، پرجاذبه‌تر و ماندگارتر است.

مبانی هنر دینی در معماری مساجد

مسجد به عنوان نماد معماری اسلامی از دیرباز موضوع مورد پژوهش بسیاری از محققین مسلمان و غیرمسلمان بوده‌است.

بازگشت "هويّت" به هنر معماری اسلامی چگونه است؟

جهان‌‏بينی ما مُسلمانان را «توحيدي» مي‏‌خوانند. امّا متاسفانه بسيار کم از حقيقت معنائی و چيستی آن ‏مي‏‌دانيم. لفظی آسمانی است که مقام برترين و عظيم‏‌اش را درک نمي‏کنيم و توجّهی به اصيل بودن رابطه ‏حقيقت مُحتوائی آن با حقيقت و مُحتوای خُداگونه جوهره وجودي‏مان نداريم.

گرافیک در معماری اسلامی

گرافیک را هرآنچه که مربوط به «طرح» و «طرح‌زدن» باشد، می‌نامند. کشیدن یک تصویر با هدف انتقال معنی و مفهومی که مد نظر خالق اثر و در واقع «گرافیست» است. این تصویر که بعد از خلق به «نشانه» ، «علامت» ، «طرح» ، «نقشه» و بعدها «پوستر» هم معنی می‌شود.

الگو، مبانی، ارکان، صفات و اصول شهر اسلامی

برای هر اثر و از جمله هر شهری - به ويژه که به صفتی، مثلاً اسلامی، متّصف باشد - عدّه ای ‏ويژگی، قابل احصا است که اصلی ترين اين ويژگی‌ها برای شهر اسلامی که عامل تمايز آن با ساير ‏شهرها خواهند بود.

فضاهای تاریخی دارای یک هویت مقدس است

ساختن مکانی با استقبال زیاد و مورد توجه مردم، هنری است که معماران گذشته ما داشتند و ما آن را از دست داده ایم.

خانه | تماس | درباره ما |