خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / معماري / مقاله و یادداشت

مکتب‌ها و نفوذها در معماری اسلامی

کانون مشترک معماری اسلامی، ایران است. پرتوافکنی آن به سوی آسیای صغیر و کرانه‌ی شمالی مدیترانه به معماری‌های گروه بیزانتین منجر می‌گردد و از انتشار آن به طرف کرانه‌ی جنوبی مدیترانه است که معماری‌های عرب سرچشمه می‌گیرند.

هنر معماری در ساختمان‌های اداری

ساختمان‌های اداری بزرگ معمولاً بناهای چند طبقه با دیوارهای متحرک داخلی هستند. مراکز تاسیساتی، مثل لوله کشی، پلکان، آسانسورها و غیره معمولاً در حداکثر مراجل تعیین شده از طرف مقررات ساختمان سازی قرار می‌گیرند.

مروری بر زندگی استاد عطاالله امیدوار

در ميان معماران معاصر ما، دكتر «عطاالله اميدوار» است كه هنرش را به معماری و معماری را به هنرش تعميم داده و تأييد آن را هم به هر حال از خيل هنرمندان گرفته است. اميدوار، ادعای خاصی در هنر و معماری ندارد و ادعای اصلی‌اش در بی ادعايی است.

معماری سهل و ممتنع

به گفته شاگردان استاد لرزاده، چنانچه کارهای معماری وی را در یک منظر کلی بررسی کنیم، بزرگ‌ترین ویژگی‌شان سهل و ممتنع بودن آنهاست. هیچیک از آثار استاد؛ شگفتی آفرین نیست، ولی به آرامی با جان آدمی عجین است و به دل می‌نشیند.

هنر موزه داری

مثل اغلب فارغ التحصیلان رشته مرمت و حفاظت ابنیه تاریخی، من هم بر این باورم که؛ بخش مهمی از آداب زیستی و فرهنگ هر قوم و تمدنی در شیوه معماری آن ها متبلور می‌شود.

بررسی آثار معماری نیکلای مارکف

وقتی از معماری دوران معاصر ایران صحبت می‌شود، چند بنای شاخص‌ در تهران و اطراف آن به ذهن متبادر می‌شود. در همه این عمارت‌ها ویژگی‌های مشترکی وجود دارد و علاقه‌مند بدون تحقیق به این‌ نتیجه اولیه می‌رساند که در دو دهه اول قرن معاصر شمسی، یک خرد جمعی در معماری ایران وجود داشته است.

معبد مهر مراغه؛ معماری صخره‌ای در دوره اسلامی

نوشته حاضر نقد آن پنداره ای است که خانقاه روستای ورجوی را معبد مهر می انگارد، نقد و تحلیل و ارزیابی آن بخش از دستاوردهای پژوهشی و اجرایی محققین معماری صخره ای که مستقیم یا غیر مستقیم به معبد مهر ورجوی مربوط می شود.

مرمت آثار باستانی

حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، به نسبت موضوع خود، هنوز رشته جوانی است و برای رسیدن به بلوغ و پذیرش اجتماعی، هنوز راه زیادی در پیش دارد.

معماری بومی جنوب ایران

برای هر تازه واردی که سال‌ها در نواحی مختلف ایران ( غرب، شمالغرب، شمال، شمالشرق ) به بررسی معماری سنتی پرداخته باشد، ملاحظه ساختمان‌ها و ویژگی‌های معماری بومی این ناحیه خاصه بافت قدیمی شهرهای جنوبی ایران تا حدی اعجاب آور و در عین حال زیبا و با ابهت جلوه می‌کند.

خانه | تماس | درباره ما |