خانه مبانی نظری خوشنویسی صنایع دستی نقاشی و نگارگری تعزیه و نمایش سینما و تلویزیون معماری شعر و ادبيات هنر جدید جشنواره ها

مقاله و یادداشت

خانه / معماري / مقاله و یادداشت

معماری بومی جنوب ایران

برای هر تازه واردی که سال‌ها در نواحی مختلف ایران ( غرب، شمالغرب، شمال، شمالشرق ) به بررسی معماری سنتی پرداخته باشد، ملاحظه ساختمان‌ها و ویژگی‌های معماری بومی این ناحیه خاصه بافت قدیمی شهرهای جنوبی ایران تا حدی اعجاب آور و در عین حال زیبا و با ابهت جلوه می‌کند.

هنر معماری و معنویت اسلامی

از نظر اسلام، هنر الهی پیش از هر چیز تجلی وحدت الهی در جمال و نظم عالم است. وحدت در هماهنگی و انسجام عالم کثرت، در نظم و توازن انعکاس می‌یابد.

نقدی بر معماری معاصر

با تحلیلی کلی و کارشناسانه از معماری امروز ایران، و مشکلاتی که با آنها مواجهیم به چه نکاتی بر می‌خوریم؟ معماری ایران در چه جایگاهی در مقایسه با معماری معاصر دنیا قرار دارد؟

در جستجوی معماری اصیل ایرانی اسلامی

چنانچه ساختار ابنیه تاریخی و در مجموع، بافت بکر و قدیمی شهرهای کشور را مورد بررسی قرار دهیم، ملاحظه خواهیم کرد که معماران قدیم ایران با چه وسواسی تمام زوایا و جوانب احداث ساخت و سازهای شهری به ویژه واحدهای مسکونی را مورد توجه قرار می‌دادند.

خشت‌های رسی در معماری ایرانی

نخستین بار آجر در سرزمین بین النهرین مورد استفاده قرار گرفته است، آجرها گروهی از مصالح هستند که به تدریج در گذر زمان جایگزین سنگ‌ها شدند و شاید اولین بار پس از پیدایش آتش در مکان‌هایی که معادن نداشتند فکر ساخت آجر به ذهن بشر خطور کرد.

باغ ایرانی و جان بخشی زمین

با آنکه ایران کشوری نسبتاً خشک و بیابانی است، اما پیشینیان ما با آگاهی به پاسداشت زمین و بیابان زدایی این سرزمین پرداختند و در سراسر این خاک، باغ هایی را ساختند که در عین آن که جان بخش روح آدمی بود، موجب سرسبزی و طراوت زمین نیز می گشت.

كبوترخانه‌ها اعجاز معماری ایرانی

معماری داخلی كبوترخانه ها استثنایی است؛ عظمت این بناها هم به سبب گسترگی و شكوه و هم به سبب تنوع در فرم اعجاب برانگیز است و این بناها مانند سایر آثار معماری ایرانی هم از عملكرد وافر و هم از فرم زیبایی پیروی كرده است.

تأثير هنر و معماری اسلامی بر هنر و معماری اروپا و آمريکا (قسمت دوم)

تزئین، محور مهم دیگری در تأثیر هنر اسلامی بر هنر غرب است. در این‌جا مراد ما از تزئین، صرفاً هنرهای زینتی یا آرایه‌ای نیست، بلکه تمامی هنرهایی است که به نحوی با نقش سر و کار دارند (و البته یکی از کارکردهای این نقش تزئین است).

تاریخ هنر اسلامی از نگاه آندره گُدار

آندره گُدار، از جمله مورخان برجسته‌ی تاریخ هنر اسلامی، شکل‌گیری هنر اسلامی را بیش از آن‌که مبتنی بر فرم و تکنیک بداند، مبتنی بر فکر و روح سازنده آن می‌داند، به طوری که اثر هنری تجلی‌بخش و منعکس‌کننده‌ی روح هنرمند است.

خانه | تماس | درباره ما |